Glass, Education, Inbox falan derken İnternet devinin son zamanlarda deneme olarak piyasaya sürdüğü ürün ve hizmetlerin çoğu sıkıntılı. Peki gidişat nereye?
Bana son 1-2 yılda ticari anlamda başarıyı yakalamış bir tane yeni Google yeniliği söyleyebilir misiniz? Kendimi çok zorladım ama en azından benim aklıma gelen pek bir şey yok. Glass, Education, Inbox, Google+, Latitude, vd. Hemen hepsi sıkıntılı ve sorunlu prototipler olarak deneme aşamalarını bir türlü tamamlayamadı.
Birkaç yıl önce büyük umutlarla piyasaya sürülen ve Facebook, Twitter ile boy ölçüşeceği düşünülen Google+, abonelik rakamlarına bakınca hala ayakta gibi görünse de adeta ıssız bir kasabaya dönüşmüş durumda.
Geçen yıl “eğitimde devrim” olarak lanse edilen Education hizmetinde Google’ın döküman (Docs) ve form/anket (Forms) hizmetlerinin bir toparlamasından ötesini göremedik, deneyimleyemedik hatta deneyimleyen bir Allah’ın kulunu da duymadık, görmedik.
Aslında bir mühendislik harikası olan Latitude hizmeti, kullanıcı ve müşteri deneyimine burun kıvırıp burnunun dikine gittiği için ilk geliştiricisi Dennis Crowley’in sonradan kurduğu Foursquare karşısında yelkenleri suya indirmek zorunda kaldı.
Geçtiğimiz aylarda beta sürümü büyük heyecan yaratan ve efsane e-mail hizmeti Gmail’in yerini alacağı konuşulan Inbox ise, (iyi birkaç özelliğine karşın) mevcut haliyle henüz bu noktadan çok uzak.
Ve nihayet şirketin göz bebeği ürünü Glass, aradan geçen 2 yıla karşın hala ilk duyurulduğu günkü gibi ‘prototip’ özelliğinden öteye geçemedi ve nihayet bugün itibarıyla şirket, “mevcut formundan farklı bir şekilde geliştirmek” üzere Glass’ı piyasadan çektiğini açıkladı.
Yazının başındaki kışkırtıcı cümlem yüzünden şirketin son zamanlardaki Hangouts, Drive ve hatırlayamadığım birkaç ürününe de haksızlık etmeyeyim ama görünen o ki, genel anlamda Google’ın gidişatı iyi değil. Bunu son 5 yılda sürekli artan geliri ve finansal performansına rağmen söylüyorum çünkü şirketin, içinde bulunduğu sektördeki en önemli rekabet silahı olan inovasyon gücünde yukarıda saydığım ciddi sıkıntıları gözlemlemekteyim.
Bu sıkıntıların temelinde ise, Google’ın kendi platformları üzerinde ürün ve hizmet geliştirecek irili ufaklı girişimcileri geniş kitlelerle buluşturup onlarla birlikte para kazanacağı küresel iş ortaklığı ekosistemi kuramaması gelmekte. Hatta Google bunun tam aksini yaparak Google+, Education gibi hizmetlerin sadece platformlarının değil uygulamalarının bile geliştirmesini kendi içinde yaparak kendisiyle birlikte yola çıkmaya hazırlanan hevesli girişimcileri de hayal kırıklığına uğrattı ve uğratmakta. Yine aynı şekilde, son 2 yıldır Glass platformu üzerinde geliştirme ve uygulama yapmaya çalışan ve bu uğurda cebinden para harcayan yüzlerce (?) uygulama geliştirici bundan sonra Google’ın herhangi bir platformunda bir geliştirme yapmaya nasıl bakar acaba?
Benzer şekilde ekosistemini kurmak yerine herşeyi kendi içinde ya da yakındaki birkaç firmaya yaptırmaya kalkışan Nokia’nın son birkaç yıldaki başaşağı gidişatı umarım Google’a örnek olur. Tabii asıl zor olan, işler iyi giderken geleceği düşünüp planlamak.
Galiba Mountain View iyi de, çevresi kötü!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder