3 Mayıs 2014 Cumartesi

Yazıyor yazıyooor!

ABD’de son açıklanan 2013 yılı reklam harcamaları raporuna göre, İnternet tüm mecraları geçerek zirveye kuruldu. Basılı mecrada ise alarm zilleri çalmaya başladı.

Interaktif Reklamcılık Bürosu (IAB), 1996 yılında İnternet ve mobil iletişim ortamlarındaki reklamcılığın geliştirilmesi amacıyla ABD’de kurulmuş ve (aralarından Türkiye’nin de bulunduğu) reklamcılık alanında dünyanın en gelişmiş 43 ülkesinde faaliyet gösteren bir Yeni Medya oluşumu. 2007 yılından beri düzenli olarak bu ülkelerin reklamcılık harcamalarına ilişkin raporlar yayınlayan kurum, kimi gelişmiş ülkelerde geleneksel ve yeni medya reklamcılığına ilişkin karşılaştırmalı analizler de yapmakta.

İşte IAB’nin geçtiğimiz günlerde Price Waterhouse Cooper’ın bağımsız denetiminden geçirerek yayınladığı “2013 ABD Reklamcılık Harcamaları Raporu”, reklamcılık tarihinde bir ilke sahne oldu ve geçen yıl toplam 175 milyar dolarlık harcama yapılan ABD reklamcılık sektöründe İnternet 42.9 milyar dolarlık yıllık harcamayla tüm mecraların önünde zirveye kuruldu.

Kuşkusuz bu gelişmede, toplam 74.5 milyar dolar olan televizyon reklam harcamalarının raporda karasal ve kablolu olarak ikiye ayrılmasının da payı var ancak son 3 yılın oransal artışlarına bakıldığında İnternet zaten son 3 yılda her yıl ortalama %15 büyüyerek zirve tırmanışındaki gücünü ortaya koymuş durumda*. TV mecralarındaki artış oranı ise 2012de %7 iken bu yıl %3,5a düşmüş*. Diğer geleneksel mecralara baktığımızda ise radyo reklam harcamaları 16 milyar dolarla yerinde sayarken basılı mecra olan gazete ve dergilerde sırasıyla %7 ve %41lik dramatik düşüşler var.

Özellikle gazetecilik sektöründe basılı mecra gelirlerinin 18 milyar dolarla 1950den beri en düşük seviyeye inmesi ve bunu telafi edecek bir Yeni Medya dönüşüm modelinin bir türlü geliştirilememesi, önümüzdeki 1-2 yılda gazetelerin ölüm-kalım mücadelesine gireceğinin sinyallerini veriyor.

Oysa İnternet gelirlerinin kırılımlarına bakıldığında geleneksel medyaya ve özellikle gazetelere can suyu verecek dönüşüm fırsatları yine IAB’nin raporundan görülmekte. İnternet harcamalarında her ne kadar aslan payını arama ve “display/banner” reklam türleri alsalar da her iki mecrada da son 3 yıldır düşüş trendi görülmekte. İnternet harcamaları altında görünen en büyük çıkışı yapan mecra ise, mobil. Geçen yıl %9 olan harcamalar bu yıl %17 seviyesine çıkmış  ve özellikle 2013 yılının son çeyreğinde bu oran %19a çıkarak “display/banner”i yakalamış durumda.

Sonuç olarak IAB raporu, reklam veren bütçelerinin rotalarını hızla Yeni Medya’ya kaydırdıklarını, artık gazete, radyo ve TV dahil geleneksel medyanın tüm oyuncuların eski hinterlantlarında güvende olmadıklarını ve Yeni Medya’ya göç etmelerinin vaktinin geldiğini söylüyor. Bunu söylerken de Yeni Medya denen siber toprakların başıboş bir yer olmadığını, oraların da yavaş yavaş parsellendiğini ve geç kalanların yaşam kavgalarının daha büyük olacağının altını çiziyor ama ayakta kalmak için de hala fırsatlar olduğunun da ipuçlarını veriyor.

Türkiye mi? Ne siz sorun, ne ben söyleyeyim!

* 2013 Advertising Revenue Report- Highligts from IAB

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder